Liturgie Zondag 21 april 2024

Votum en Zegen
Zingen: Psalm 99: 1 en 2
Wet van de Heer
Zingen: LB 1010: 1-4 ( Geef vrede Heer, geef vrede)
Gebed
Kindermoment en Kinderlied
Schriftlezing
Zingen: LB 909: 1 en 2 ( Wat God doet, dat is welgedaan)
Tekst en verkondiging
Zingen: GK 2017, Lied 167 (Machtig God, sterke Rots)
Gebed en voorbede afsluiten met Onze Vader
Collecte
Slotzang: Psalm 145 : 3 en 5
Zegen

Middagdienst 16.30 uur ds W. Boerma

Moment van stilte
Zingen DNP 121 – Mijn ogen kijken naar omhoog
Votum en groet
Zingen NLB 2013 – lied 314 Here Jezus om uw woord zijn wij hier bijeen gekomen.
Gebed
Bijbellezing Johannes 14: 6 – 26 (door br. Ben)
Zingen DNP 16 – Bied mij beschutting God
Gewone Catechismus 68
Verkondiging; ‘Vertrap die beelden toch’
Zingen NLB 2013 – lied 310 Een is de Heer, de God der Goden.
Danken en bidden
Collecte
Geloofsbelijdenis
Zingen GK 2017 lied 177 – Heer, U bent mijn leven
Zegen

Handige informatie

Oppas in de crèche
Tijdens de morgendiensten is er oppas voor de kinderen van 0-4 jaar. De crèche vind je bij binnenkomst aan je linkerhand. Er zijn altijd minimaal 2 oppassers tijdens de oppasdienst aanwezig. Kinderen in de basisschoolleeftijd hebben regelmatig een eigen kindermoment ("KiMo") tijdens de middagdienst.

Koffie
Na de morgendienst schenken wij koffie, thee en limonade in de hal van de kerk. Je bent van harte uitgenodigd voor een kopje om zo elkaar beter te leren kennen en/of over de dienst door te praten.

Ringleiding
Uiteraard is er een ringleiding aanwezig. Zet je hoortoestel op de T-stand.

Begeleiding met beamer en orgel, piano en band
Tijdens de diensten beamen we de teksten van de liederen en psalmen op de muur voor in de kerk zodat iedereen mee kan zingen. De begeleiding van de liederen worden wisselend gedaan door orgel, piano en band. Bijbelgedeelten worden voorgelezen zodat deze, ook zonder zelf in een Bijbel mee te lezen, goed te volgen zijn. Eventueel kun je bij het welkomstcomité een Bijbel en liedbundels lenen.

Preken
Preken zijn bedoeld om Gods woord uit te leggen en Hem beter te leren kennen. Ze laten je iets zien van God en laten je regelmatig op een andere manier naar jouw eigen leven kijken. Sommige preken raken je rechtstreeks in jouw hart en maken je nieuwsgierig naar God, andere preken openen je de ogen voor de mensen om je heen en de manier waarop jij met hen omgaat. Een preek wordt door de dominee voorbereid. Soms heeft de dominee een powerpointpresentatie bij de preek; andere keren niet. Het kan zijn dat de dominee speciale aandacht besteed aan de kinderen tijdens of vóór de preek.

Doop of avondmaal
Het kan zijn dat je een kerkdienst meemaakt waarin we het Heilig Avondmaal vieren. Het Avondmaal is een bijzondere ontmoeting tussen God en onze gemeente in de vorm van een symbolische maaltijd die Jezus zelf heeft ingesteld. Het verzekert ons ervan dat Jezus Christus zijn lichaam en bloed heeft gegeven voor onze zonden. Het brood duidt Zijn lichaam aan en de wijn Zijn bloed. Met het breken van het brood en het schenken van de wijn wordt dit verbond met God bevestigd en kun je dit tijdens deze eredienst zien en proeven. De gemeenteleden die in het openbaar hun geloof in God hebben uitgesproken (‘openbare geloofsbelijdenis’) worden voor deze maaltijd uitgenodigd. Voorafgaand aan deze viering wordt een formulier over het Avondmaal voorgelezen of legt de dominee in eigen woorden de instelling van het Avondmaal uit. Wil je dit graag met ons meevieren en ben je geen lid van deze gemeente? Je kan, voorafgaand aan de dienst, bij de dominee of kerkenraad in de kerkhal aangeven dat je het Avondmaal wilt meevieren.

Soms wordt er tijdens een kerkdienst iemand gedoopt. Vaak is dit een pasgeboren kindje, soms een (jong)volwassene. Het is een zichtbaar en voelbaar teken van Gods verbond met ons. Wij geloven dat je door de doop deze belofte van God krijgt: ‘Ik wil jouw Vader zijn, Mijn Zoon Jezus wil jouw tekorten (de Bijbel noemt dit zonde) wegnemen en Mijn Heilige Geest wil in jou wonen.’ Voorafgaand aan de doop lezen we een formulier over de doop of de dominee legt de doop in eigen woorden uit. Achter in onze kerkzaal hangen grote borden waarvan één bord de namen vermeld van de personen die bij ons in de kerk gedoopt zijn. Na afloop van de dienst wordt de naam van de dopeling op deze plaat geschreven. Zo wordt het teken van Gods verbond nog zichtbaarder.